13 Ιουν, 2012 Posted by:

Η γοργόνα και ο κένταυρος

Μια φορά κι έναν καιρό σε μια μακρινή χώρα ζούσε σε ένα όμορφο σπίτι ένα ξεχωριστό κοριτσάκι, η Ευρυάλη, μαζί με τη μαμά, τον μπαμπά και τη μεγάλη της αδελφή.
Μόνο που οι δυο γονείς είχαν μεταξύ τους διαφωνίες και, αντί να τις λύσουν, χώρισαν σαν πολιτισμένοι απάνθρωποι. Πριν όμως και μετά από αυτά τα πολιτισμένα και ανθρώπινα γεγονότα συνέβησαν απολίτιστα και απάνθρωπα με μάρτυρες τα δυο ανυποψίαστα αγγελούδια.
Κάποια στιγμή, αφού το κοριτσάκι δεν αντέχει άλλο τον κόσμο του, αποφασίζει να φύγει από αυτά τα ανθρώπινα και κάνει το μεγάλο άλμα. Πέφτει στο νερό και πάει να ζήσει με τα ψαράκια. Τότε μεταμορφώνεται στην πιο όμορφη γοργόνα, μισή άνθρωπος και μισή δελφίνι.
Σε μια άλλη γωνίτσα αυτού του πέτρινου κόσμου, ένα αγοράκι με το όνομα Χείρωνας ζει με τη μαμά, τον μπαμπά και την αδερφούλα του. Σαν από μαγική συμπαντική σύμπτωση, του συμβαίνουν παρόμοια γεγονότα που του δημιουργούν την ίδια πανίσχυρη ανάγκη να φύγει και να πάει ζήσει με τα ζωάκια του δάσους. Έτσι μεταμορφώνεται σε ένα δυνατό κένταυρο, μισός άνθρωπος και μισός άλογο.
Και να που μια σημαδιακή ημέρα, εκεί που ο δυνατός κένταυρος συλλογίζεται αγναντεύοντας το βαθύ γαλάζιο, η όμορφη γοργόνα αναπολεί χαζεύοντας το καφεπράσινο του δάσους.
Κάπου μέσα τις φυλλωσιές, κάπου μες στα κύματα, διακρίνουν ο ένας τον άλλο και αμέσως νιώθουν την έλξη. Διακρίνουν ακόμα και από μακριά την ομοιότητα της διαφορετικότητάς τους. «Τι ευτυχία! Επιτέλους αυτό που έψαχνα», είπαν. «Κάποιος που μπορεί να με καταλάβει!"»
Χωρίς δισταγμό, το αγοράκι με δυο δυνατά σταθερά σάλτα προσγειώνεται στη ζεστή άμμο της παραλίας και το κοριτσάκι με δυο ισχυρά χτυπήματα της ουράς φτάνει στον αφρό της ακροθαλασσιάς. Περίεργοι και χαρούμενοι μαζί κάνουν πολύ και γαληνευτική παρέα. Επιτέλους ανακούφιση και για τα δυο παιδιά μες στη μοναξιά τους.
Μόνο που σιγά σιγά η διαφορετικότητα που τα ένωσε έγινε ο χειρότερος εφιάλτης.
Εγώ θέλω να πλατσουρίσω στα κύματα κι εγώ θέλω να παίξω σε καταπράσινα λιβάδια, εγώ θέλω να παραβγώ με τα δελφίνια κι εγώ θέλω να τρέξω με άγρια άλογα. Εγώ, εγώ, εγώ. Εγώ θέλω αυτό, εγώ θέλω εκείνο. Εγώ έχω κατακτήσει την απύθμενη άβυσσο κι εγώ έχω κατακτήσει απάτητες κορφές.
Μόνο μια πιθανότητα είχαν, κι ας νόμιζαν ότι βρήκαν την τέλεια λύση. Να μείνουν δηλαδή στην ασφάλεια και στη συνήθεια του διαφορετικού και να έχουν σύντροφο.
Κάποιος είχε άλλα σχέδια. Ήθελε να τους δείξει ότι, αν δεν αποφάσιζαν να αφήσει ο ένας τα τέσσερα πόδια και ο άλλος την ουρά κι αν όλα αυτά τα εγώ δεν γίνονταν εμείς, θα χάνονταν ξανά στη μοναξιά της μπλε αβύσσου και στο χακί του βουνού, να ψάχνουν για ψίθυρους στη διαφορετικότητά τους.
Είμαι το αγοράκι και έχω πέντε μήνες να φορέσω άλογο. Όταν καταφέρω να το πω αυτό, θα μπορέσω ίσως να γνωρίσω κάποια κοπέλα που θα έχουμε και οι δυο ανθρώπινα πόδια και θα φοράμε παπούτσια.

 

Πνευματικά δικαιώματα
Copyright © Στυλιανού Μάρκος, 2012.
Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος. All rights reserved.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Μαμα, Μπαμπα υπαρχει Αγιος Βασιλης;

Οι γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων είναι μια περίοδος χαράς, ειδικά για τα παιδιά που ζουν μέσα στα λαμπάκια και τις λιχουδιές, περιμένοντας τον Άγιο Βασίλη που έρχεται με τους ιπτάμενους ταράνδους να φέρει από την καμινάδα τα δώρα τους.
«Τι είναι αυτά τα παραμύθια που γεμίζουμε τα μυαλουδάκια των παιδιών; Tι είναι σημαντικότερο από την αλήθεια;» λένε πολλοί. Αλλά πραγματικά ποιος είναι γνώστης της αλήθειας; Ζούμε σε εποχές όπου οι αλήθειες μας, οι σταθερές μας για την ύλη, το σύμπαν και όλη μας την κοσμοθεωρία ανατρέπονται. Όπως όταν κάποτε πιστεύαμε ότι η γη είναι επίπεδη, ας αρκεστούμε στο σοφό ρητό: «Γνωρίζω ότι δεν γνωρίζω τίποτα», κι ας αφήσουμε τον αγνό, αυθεντικό παιδικό νου να διευρυνθεί. Μάλλον οι άνθρωποι μεγαλώνοντας ξέχασαν τα παιδικά τους χρόνια, όπου η φαντασία τους ταξίδευε σε κάθε λογής παραμυθένια κατάσταση. Κι αν δεν έχουν τέτοιες μνήμες, τότε σίγουρα κάποιος άλλος, λογικός ενήλικος εγκέφαλος τους έκλεψε αυτά τα όμορφα χρόνια.
Η παιδική ηλικία είναι μια περίοδος φαντασίας και παιχνιδιού. Ας επιτρέψουμε στα παιδιά να ζήσουν αυτή την ηλικία για να μη γίνουν ενήλικα παιδιά που, επειδή δεν έζησαν αυτά που έπρεπε όταν έπρεπε, προσπαθούν να τα ζήσουν ως ενήλικες με γελοίες παλιμπαιδιστικές συμπεριφορές.
Στα σημερινά παιδιά, περισσότερο ίσως από άλλες εποχές, όπου ο ορθολογισμός και το άγχος μπροστά από τις φοβίες μας κατακλύζουν την κοινωνία και τα σπιτικά μας. Χρειάζεται να τους αφήσουμε άπλετο χώρο για φαντασία, μαγεία και παραμύθια, που εκπαιδεύουν το μυαλό τους να σκέπτεται, να δημιουργεί, να εξελίσσεται, ώστε στο μέλλον ως ενήλικας να μπορεί να οραματίζεται και να υλοποιεί.
Αλλιώς φτιάχνουμε μυαλά στείρα, κοντόφθαλμα, όπου η πραγματικότητα καθορίζει τα όριά τους, τα όρια που η φαντασία ξεπερνά και ακουμπά την αλήθεια με τρόπο ουσιαστικότερο από τη λογική.
Ας θυμηθούμε τον Ιούλιο Βερν, πόσο ανοιχτόμυαλος άνθρωπος ήταν και πόσο προχωρημένο πνεύμα, όταν όλα τα στενάχωρα μυαλά τον χαρακτήριζαν φαντασιόπληκτο παραμυθά. Ή μήπως πιστεύετε ότι το εκπληκτικό μυαλό του Αϊνστάιν θα μπορούσε να συλλάβει τη θεωρία του χάους και τα απάτητα μέρη του σύμπαντος χωρίς φαντασία; Ο ίδιος είπε ότι η φαντασία είναι ουσιαστικότερη της γνώσης.
Μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ωριμάσουν και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση πολύ περισσότερο επιτρέποντας, αλλά ακόμα και εκπαιδεύοντας την φαντασία τους. Ας αφήσουμε φέτος λοιπόν τον Άγιο Βασίλη να μπει στο σπιτικό μας και, πού ξέρετε, μπορεί να φέρει και σ' εμάς δώρο.

Πνευματικά δικαιώματα
Copyright © Στυλιανού Μάρκος, 2012.
Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος. All rights reserved.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Ποτε αρχιζει η συνδεση της τροφης με το συναισθημα;

 

Η σύνδεση της τροφής με το συναίσθημα ξεκινά από τα βρεφικά μας χρόνια, αλλά ας το πάρουμε από την αρχή. Το βρέφος μέσα στη μήτρα βρίσκεται σε μια κατάσταση ζεστασιάς, ασφάλειας, επικοινωνίας και μοιάζει σαν παράδεισος, μέχρι τη μέρα που βγαίνουμε από τη ζεστασιά και την ασφάλεια σε ένα μέρος κρύο και ξένο. Κάποιος μας κρατά ανάποδα, μας ρίχνει μια στην πλάτη. Αυτή είναι μια τρομακτική και πολύ τραυματική εμπειρία. Πολλοί την ονομάζουν «πρώτο θάνατο». Μετά από αυτή την τόσο τραυματική εμπειρία, η επόμενη φορά που ερχόμαστε πάλι σε κατάσταση ζεστασιάς, επικοινωνίας και ασφάλειας είναι στο στήθος της μητέρας. Τότε δημιουργείται η πρώτη και τόσο σημαντική σύνδεση μέσα μας ότι το φαγητό είναι επικοινωνία και ασφάλεια.
Συνεχίζουμε με φράσεις όπως «φάε να δυναμώσεις», «άμα φας όλο το φαγητό σου θα σε αγαπά η μαμά», «τα καλά παιδιά τρώνε όλο το φαγητό τους», «έλα, μια μπουκιά για τη μαμά, μια για τον μπαμπά, για τον θείο, τον παππού και για όλο το σόι»! Ξαφνικά θυμούνται τους πιο ξεχασμένους συγγενείς προκειμένου να ταΐσουν το παιδί. Έτσι δημιουργούντα κι άλλες ασυνείδητες συνδέσεις, οπότε, όταν αισθανόμαστε αδύναμοι, από το «φάε να δυναμώσεις» αρχίζουμε να τρώμε, μόνο που δεν είναι σωματική η αδυναμία. Όταν αισθανόμαστε μόνοι χωρίς αγάπη, τρώμε, αφού όπως μας υποσχέθηκαν πως, όταν τρώμε και είμαστε καλά παιδιά, θα μας αγαπούν.
Και δεν τελειώνει εκεί όλο αυτό. Ζούμε σε μια κοινωνία όπου οι κανόνες της σχεδόν επιβάλλουν τη μόδα στα άτομα που την απαρτίζουν. Η μόδα είναι η φορεσιά του κοπαδιού. Κατακλυζόμαστε από χιλιάδες εικόνες και συμβουλές για το πώς θα γίνουμε πιο όμορφοι και αποδεκτοί από την κοινωνία. Δυστυχώς, η όποια απόκλιση από αυτούς τους άτυπους κανόνες περιθωριοποιεί με επώδυνες συνέπειες. Τα άτομα αυτά μπαίνουν, ασυνείδητα συνήθως, σε ένα φαύλο κύκλο πράξεων και συναισθημάτων, νιώθοντας απομονωμένα, αδύναμα, ντροπή και φόβο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καταφεύγουν ή να αποσύρονται από το φαγητό για να απωθήσουν ή να εξισορροπήσουν συναισθήματα και σκέψεις που είναι δυσάρεστες. Ως αποτέλεσμα νιώθουν ακόμα πιο άσχημα, κι έτσι αρχίζουν και πάλι από την αρχή.

 

Copyright © Στυλιανού Μάρκος, 2012.
Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος. All rights reserved.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Γιατι οι διαιτες δεν εχουν αποτελεσμα;

Όλοι έχουμε ακούσει ή βιώσει από πρώτο χέρι ότι οι δίαιτες δεν έχουν αποτέλεσμα και ότι όσα κιλά χαθούν μέσα από αυτή τη διαδικασία τα άτομα τα παίρνουν πάλι και συνήθως παίρνουν ακόμα περισσότερα. Αυτό συμβαίνει πάρα πολύ συχνά στους περισσότερους ανθρώπους. Φανταστείτε ότι είναι σαν να πιέζουμε ένα ελατήριο. Πιέζοντας συσσωρεύουμε όλη αυτή τη δύναμη στο ελατήριο. Μόλις όμως το αφήσουμε, το αποτέλεσμα είναι ότι αυτό εκτονώνεται με δύναμη και μεγαλώνει περισσότερο κι από όσο ήταν στην αρχική του κατάσταση. Αυτό γίνεται γιατί οι άνθρωποι πιέζονται σαν το ελατήριο να αλλάξουν το έξω χωρίς όμως να αλλάξουν το μέσα.

Media

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Διατροφικες δυσλειτουργιες

Οι συχνότερες διατροφικές διαταραχές είναι η υπερφαγία, η νευρική βουλιμία και η νευρική ανορεξία. Η παχυσαρκία είναι το πιο σύνηθες από τα διατροφικά προβλήματα που μαστίζουν τη σύγχρονη κοινωνία. Από πίσω κρύβεται μια ασυνείδητη ανασφάλεια με πολύ έντονο εσωτερικό φόβο, που οδηγεί το άτομο να φτιάχνει γύρω του ένα οχυρό, μια πανοπλία που συμβολίζεται με τα επιπλέον κιλά στο σώμα.

Media

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Νοημοσυνη IQ και οχι μονο

Στις μέρες μας κυκλοφορούν αρκετά τεστ μέτρησης του Δείκτη Νοημοσύνης (IQ Intelligence Quotient) που μεταφράζεται στα Ελληνικά «Διανοητικό Πηλίκο». Δείκτης νοημοσύνης είναι ο δείκτης που εκφράζει τη διανοητική μας ηλικία σε σχέση με την ηλικία μας. Μερικά από τα πιο έγκυρα και δημοφιλή τεστ είναι αυτό του Στάνφορντ-Μπινέ (Stanfοrd-Βinet) και τα τεστ λεκτικών ικανοτήτων του Ράβεν (Raven). Από το 1945 υπάρχει η λέσχη της ΜΕΝΣΑ (MENSA), όπου μέλη της είναι όποιοι έκαναν το τεστ νοημοσύνης και πέτυχαν βαθμολογία μεγαλύτερη από 132, το οποίο είναι και το 2% του πληθυσμού. Σήμερα η ΜΕΝΣΑ (MENSA) απαριθμεί πάνω από 130.000 μέλη.
Τι είναι όμως η νοημοσύνη; Σύμφωνα με τις απόψεις του Πιαζέ (Piaget), η νοημοσύνη είναι ο τρόπος να κατανοήσουμε το περιβάλλον μας και ο τρόπος να εφεύρουμε ή να ανακαλύψουμε απαντήσεις και νέα πράγματα.
Το IQ επικεντρώνεται ουσιαστικά σε συγκεκριμένες λειτουργίες του εγκεφάλου, όπου κατά τον Χάουαρντ Γκάρντνερ (Howard Gardner, ψυχολόγος, ερευνητής του Χάρβαρντ Harvard), εκφραστή της άποψης της πολλαπλής νοημοσύνης, υπάρχουν οχτώ ειδή νοημοσύνης.
1) Γλωσσικολεκτική Νοημοσύνη: Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν άνθρωποι με μεγάλη ικανότητα στο γραπτό και προφορικό λόγο, μαθαίνουν εύκολα ξένες γλώσσες και συνήθως γίνονται δικηγόροι, συγγραφείς, ποιητές, φιλόσοφοι κ.α.
2) Λογικομαθηματική Νοημοσύνη: Εδώ συναντάμε την ικανότητα για λογική ανάλυση και επίλυση προβλημάτων όπως και έφεση στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες. Έτσι κατά αντιστοιχία έχουμε μαθηματικούς, επιστήμονες, προγραμματιστές κ.ά.
3) Χωρική Νοημοσύνη: Είναι η ευχέρεια να αντιλαμβανόμαστε σχήματα και χώρους και τη θέση μας σε σχέση με αυτά. Είναι άνθρωποι με πολύ καλό προσανατολισμό και γίνονται συνήθως καπετάνιοι, πιλότοι, οδηγοί, αρχιτέκτονες κ.ά. Έχει αποδειχτεί στατιστικά ότι οι άντρες έχουν πιο συχνά αυτό το είδος νοημοσύνης.
4) Κιναισθητική Νοημοσύνη: Έχει να κάνει με την αντίληψη και την ευχέρεια στην κίνηση του σώματός μας. Σε αυτή την κατηγορία συναντάμε αθλητές, χορευτές, τεχνίτες κ.ά.
5) Μουσική Νοημοσύνη: Είναι η νοημοσύνη που χαρακτηρίζει μουσικούς, συνθέτες και συναφή επαγγέλματα, όπως και λάτρεις της μουσικής. Είναι το είδος νοημοσύνης που έχει να κάνει με το να μπορεί να αντιληφθεί κάποιος το ρυθμό.
6) Διαπροσωπική Νοημοσύνη: Είναι η ικανότητα στη σύναψη επαφών με άλλους ανθρώπους, να κατανοούμε τους άλλους και να μας κατανοούν, αυτό που ονομάζουμε μεταδοτικότητα και ικανότητα να συνεργαζόμαστε εύκολα. Τη συναντάμε συχνά σε δασκάλους, πωλητές, πολιτικούς κ.ά.
7) Ενδοπροσωπική Νοημοσύνη: Είναι η ικανότητα για αυτοπαρατήρηση και κατανόηση των βαθύτερων και συχνά κρυφών μας τάσεων, ώστε να χρησιμοποιούμε όλες αυτές τις πληροφορίες για τη βελτίωση της καθημερινότητας και την επίτευξη εσωτερικής ισορροπίας. Τη συναντάμε πιο συχνά σε ψυχολόγους, ψυχοθεραπευτές, συμβούλους ψυχικής υγείας κ.ά.
Αργότερα ο Gardner όρισε ακόμα ένα είδος νοημοσύνης, τη
8) Νατουραλιστική Νοημοσύνη: Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν άτομα που έχουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν ζώα και φυτά, γίνονται αγρότες, φυσιοδίφες και γενικά ασχολούνται με επαγγέλματα τα οποία τους φέρνουν κοντά στη φύση.
Πρόσφατα ο Gardner πρότεινε να προστεθούν ακόμα τρία είδη νοημοσύνης:
η υπαρξιακή νοημοσύνη, η πνευματική νοημοσύνη και η ηθική νοημοσύνη.
Κατά την άποψή μου υπάρχουν και άλλα είδη νοημοσύνης, πολλά από τα οποία μπορεί να είναι ειδικεύσεις των είδη υπαρχόντων. Παραδείγματος χάριν, στη λογικομαθηματική νοημοσύνη υπάρχουν άνθρωποι που έχουν έφεση στη γεωμετρία και άλλοι στην άλγεβρα. Θα μπορούσαμε έτσι να ορίσουμε ένα νέο είδος γεωμετρικής ή αλγεβρικής νοημοσύνης. Άλλο είδος θα μπορούσε να είναι ο συνδυασμός κάποιων, όπως η μουσική με την κιναισθητική νοημοσύνη, οι οποίες συνδυαζόμενες κάνουν έναν καλό χορευτή. Θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε μουσικοχορευτική νοημοσύνη. Αλλά και κάποιο είδος με το οποίο δεν έχουμε ασχοληθεί. Ας μου επιτραπεί να πω ότι ένα είδος ταλέντου ή ικανότητας είναι το φλερτ, ο έρωτας και το σεξ. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάποιοι έχουν ερωτική νοημοσύνη. Η φαντασία και η ικανότητα κάποιων να φαντάζονται πράγματα θα μπορούσε να είναι ένα ακόμα είδος νοημοσύνης.
Είναι κατανοητό ότι ένα τεστ ευφυΐας μετρά ως επί το πλείστον τα δυο πρώτα είδη νοημοσύνης (λογικομαθηματική και γλωσσικολεκτική) και αφήνει τα υπόλοιπα απέξω. Οπότε είναι απλά ένα δείγμα κάποιων συγκεκριμένων ικανοτήτων οι οποίες δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να περιγράψουν την ολότητα της νοημοσύνης και δεν μπορούν να χαρακτηρίσουν κάποιον πιο έξυπνο από κάποιον άλλο.
Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος με πολύ υψηλό Δείκτη νοημοσύνης (IQ) μπορεί να είναι ένας από τους καλύτερους μαθηματικούς, που έχει την ικανότητα να επιλύει ακατανόητα για τους πολλούς προβλήματα, αλλά όταν πηγαίνει σπίτι του, στη γυναίκα του, μπορεί να είναι ένας άνθρωπος αυταρχικός και ζηλιάρης, πράγμα που δείχνει ότι έχει ελάχιστα ανεπτυγμένη τη συναισθηματική νοημοσύνη που έχει να κάνει με τα δυο τελευταία είδη νοημοσύνης (την ενδοπροσωπική και τη διαπροσωπική). Αλλά ακόμα κι όταν κάποιος έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης, αυτό από μόνο του δεν συνεπάγεται κατ' επέκταση και επιτυχία στη ζωή, αφού η ίδια η ζωή μάς έχει δείξει ότι ευφυέστατα παιδιά στο σχολείο απέτυχαν στη ζωή τους κι άλλα που θεωρούνταν χαμηλών δυνατοτήτων πέτυχαν. Είναι βέβαια δυσδιάκριτη η αληθινή έννοια της επιτυχίας στις μέρες μας, όπου πετυχημένος είναι συνήθως αυτός που έχει πολλά υλικά αγαθά. Ενώ επιτυχία είναι στην πραγματικότητα η ευζωία ανεξαρτήτως υλικών.
Όλοι μας έχουμε όλα τα είδη νοημοσύνης. Απλά άλλα έχουν αναπτυχθεί περισσότερο και άλλα λιγότερο. Σε αυτό παίζει ουσιαστικό ρόλο το περιβάλλον και η κληρονομικότητα. Παρ' όλα αυτά, αν κάποιος θελήσει να αναπτύξει κάποιο είδος από αυτά που υστερεί είναι απλά θέμα επιλογής και εκπαίδευσης.
Έχει αποδειχτεί πλέον ότι ο εγκέφαλος δεν σταματά ποτέ να εξελίσσεται, να μεταβάλλεται και να αλλάζει όσο ζούμε. Επίσης, ενώ παλιότερα πίστευαν ότι τα κύτταρα του εγκεφάλου σταματάνε να αναπαράγονται σε κάποια ηλικία, τελικά αυτό δεν ισχύει. Μάλιστα είναι τα μόνα που αναπαράγονται όσο ζούμε. Μόνο οι εκφυλιστικές ασθένειες σταματάνε την εξέλιξη αυτή. Αυτό μας δείχνει ότι, όποτε και να αποφασίσει κάποιος να ασχοληθεί με κάποιο είδος νοημοσύνης, αυτό είναι εφικτό.
Τα τεστ είναι πολύ βοηθητικά όταν χρειάζεται να πάρουμε μια ένδειξη του δείκτη νοημοσύνης σε άτομα με νοητική καθυστέρηση ή άλλες παρόμοιες παθήσεις.
Αν επιθυμείτε βέβαια να βρείτε το δείκτη ευφυΐας σας στο ιντερνέτ, μπορείτε να βρείτε αρκετά τεστ αλλά ακόμα και τη διεύθυνση της ΜΕΝΣΑ (MENSA) για επικοινωνία.

Πνευματικά δικαιώματα
Copyright © Στυλιανού Μάρκος, 2012.
Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος. All rights reserved.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Υπαρχει καποιος κινδυνος απο την υπνωση;

Πολύ συχνό φαινόμενο όσων ενδιαφέρονται να κάνουν ύπνωση, είναι να ρωτούν αν υπάρχει κάποιος κίνδυνος από την ύπνωση ή ανησυχούν αν χάνουν τον έλεγχο κατά την διάρκεια της ύπνωσης και αν ο υπνωτιστής μπορεί να τους επιβάλει να κάνουν πράγματα που μπορεί να μην τα θέλουν.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Τι ειναι οραματισμος;

Ο οραματισμός είναι η καθοδηγούμενη διαδικασία μέσα από την οποία κάποιος καθοδηγείται από τον οραματιστή να εικονοποιήσει τα λόγια του οραματιστή. Ο οραματιστής, καθοδηγώντας με το λόγο τον οραματιζόμενο, του ενεργοποιεί τη φαντασία. Έτσι τα λόγια του ψυχολόγου-οραματιστή γίνονται εικόνες μέσα στο μυαλό του θεραπευόμενου.
Κατά τη διαδικασία του κατευθυνόμενου οραματισμού το μυαλό και κατά συνέπεια και το σώμα χαλαρώνει, κάτι που θεωρείται πολυτέλεια στις μέρες μας. Το δυσκολότερο βέβαια εκ των δυο είναι να χαλαρώσει το μυαλό. Έτσι μέσα από τον οραματισμό μπαίνει σε μία κατάσταση χαλάρωσης από την οποία υπάρχουν πολλά οφέλη.
Στο σύγχρονο τρόπο ζωής η διαδικασία του οραματισμού λειτουργεί πολύ ευεργετικά, μια και βοηθά στη μείωση του άγχους (βλ. άγχος), του στρες, βελτιώνει την ψυχική υγεία και την ποιότητα ζωής.
Οι ευεργετικές επιπτώσεις του οραματισμού ερευνώνται εδώ και χρόνια στην αποτελεσματική αντιμετώπιση ασθενειών. Εκτενέστερες έρευνες έχουν γίνει σε ομάδες καρκινοπαθών, όπου το κοινό στοιχείο είναι η αίσθηση των συμμετεχόντων ότι αυτή η διαδικασία είναι πολύ σημαντική και ότι τους παρέχει σημαντική βοήθεια. Σε πολλές περιπτώσεις επίσης έχει σημειωθεί ότι ο κατευθυνόμενος οραματισμός συμβάλλει δραστικά στη μείωση του πόνου.
Πρόσφατα έγιναν έρευνες σε αθλητές οι οποίοι υποβλήθηκαν σε οραματισμό κατά τη διάρκεια του οποίου οραματίζονταν ότι κάνουν το εκάστοτε άθλημα και ταυτόχρονα μετριούνταν οι εγκεφαλικές τους λειτουργίες. Κατόπιν πραγματοποιήθηκε σύγκριση των αποτελεσμάτων με τις εγκεφαλικές μετρήσεις που έγιναν ενώ οι αθλητές ασκούσαν το εκάστοτε άθλημα. Το πόρισμα απέδειξε ότι ο εγκέφαλος ενεργοποιούσε τα ίδια ακριβώς εγκεφαλικά κέντρα λειτουργίας και στις δυο περιπτώσεις.
Κατ' επέκταση αποδείχτηκε ότι ο εγκέφαλος δεν διαχωρίζει αυτά που φαντάζεται από αυτά που κάνει. Έτσι, την ώρα που κάποιος οραματίζεται, ο εγκέφαλος δίνει εντολή να παραχθούν οι ίδιες ορμόνες όπως όταν κάποιος ασκείται.
Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό έχει πραγματικά εκπληκτικά αποτελέσματα στο σώμα και στο μυαλό. Η διαδικασία του οραματισμού μοιάζει αρκετά με την ύπνωση  (βλ. Ύπνωση) και το διαλογισμό, με αρκετές όμως διαφορές. Πάνω αυτή τη λογική η θετική σκέψη που ενισχύεται μέσα από τη διαδικασία της ψυχολογίας έχει αντίστοιχα θετικά αποτελεσματα. Ασφαλώς αντιλαμβανόμαστε όλοι τα αρνητικά αποτελέσματα των αρνητικών σκέψεων. Πηγαίνοντας σε κάποιο σύμβουλο, ψυχολόγο, οραματιστή βοηθιόμαστε να αντιστρέψουμε το συγκεκριμένο τρόπο σκέψης μέσα από τις τεχνικές του οραματισμού αλλά και μέσα από τη διόρθωση τον διεστραμμένων αντιλήψεών μας.

Πνευματικά δικαιώματα
Copyright © Στυλιανού Μάρκος, 2012.
Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος. All rights reserved.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Συντροφικές σχέσεις, απογοήτευση, χωρισμός

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που μαστίζουν τη σύγχρονη κοινωνία σε σχέση με την ψυχολογία και οδηγούν σε κάποιo σύμβουλο ψυχικής υγείας, ψυχολόγο, είναι οι διαπροσωπικές σχέσεις. Πέρα από τις στενές οικογενειακές σχέσεις με τους άμεσα εμπλεκόμενους συγγενείς, από όπου και ξεκινάνε πολλά εσωτερικά μπερδέματα, πολύ έντονα εμφανίζεται πρόβλημα στη σχέση με το σύντροφό μας.

16 Μαϊ, 2012 Posted by:

Ψυχολόγος και χρέη

Τα χρέη δημιουργούν ψυχολογικά προβλήματα;
Ή
Τα ψυχολογικά προβλήματα δημιουργούν χρέη;

Εδώ και αρκετά χρόνια εμφανίστηκε μια μόδα που μας έφερε σήμερα στην οικονομική απόγνωση της Ελλάδας και δεν είναι άλλη από τον υπερδανεισμό. Δεν πάει πολύς καιρός που βλέπαμε διαφημίσεις για διακοποδάνεια και άλλα παρόμοια, τα οποία σήμερα φαντάζουν εκτός πραγματικότητας. Η μόδα είναι η φορεσιά του κοπαδιού και ευτυχώς είναι παροδική.